کد مطلب:62521 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

نقاط قوت تصمیمات گروهی











عمده مزایا و نقاط قوت تصمیم گیری نسبت به تصمیم گیری فردی عبارت است از:

1. اطلاعات جامع تر و كامل تر: در تصمیم گیری گروهی، چند نفر اطلاعات خود را عرضه می كنند. بنابراین، منبع اطلاعاتی گروه برای تصمیم گیری، جامع تر و غنی تر می شود.

2. پذیرش سریع تر تصمیم: بسیاری از راه حل های ارائه شده یا تصمیمات نهایی، مورد قبول همگان قرار نمی گیرد؛ ولی اگر در مورد یك راه حل، نظرهای بیش تری ابراز بشود و بسیاری از كسانی كه باید به راه حل نهایی گردن نهند، در تصمیم گیری مشاركت كرده باشند، كم تر با تصمیم نهایی مخالفت خواهند كرد؛ و اگر چیزی مورد قبول اكثریت قرار گرفت، نه تنها خودشان آن را می پذیرند؛ بلكه دیگران را نیز تشویق به پذیرش نظر جمع می كنند؛ در نتیجه تصمیم مزبور بیش تر مورد حمایت قرار می گیرد، و موجب رضایت تعداد بیش تری از افراد می شود.

3. مشروعیت بیش تر: تصمیمات گروهی، در مقایسه با تصمیمات فردی از مشروعیت بیش تری برخوردار است؛زیرا این نوع تصمیم گیری، با مردم سالاری- كه جوامع مختلف به آن ارج می نهند- سازگاری بیش تری دارد.

4. افزایش تنوع دیدگاه ها: اعضای گروه نه تنها موجب غنی تر شدن منبع اطلاعاتی گروه برای تصمیم گیری می شوند؛ بلكه دیدگاه بازتری به فرایند تصمیم گیری می دهند. این امر باعث می شود كه گرایش ها و راه حل های بیش تری مورد توجه قرار گیرند.